رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

شاپ دراوینگز. آی آر

اولین انجمن تخصصی شاپ درواینگ در ایران

  • آموزش
  • پرسش و پاسخ
  • مرکز دانلود

دانلود کنید !

نسخه های بالا جدید ترین نسخه ها می باشند

پست های پیشنهاد شده

محمد    13

اعضا

باز صحبت از درپوش و وجه چهارم شد داغ دل ما تازه شد.

با وجود آمدن تکنولوژی الکترو اسلگ هنوز خیلی از کارگاهها مثل ما نمیتوانیم از آن استفاده کنیم. قیمت بالای دستگاه و الکترود آن از دیگر موارد آن است.

ولی وقتی یه ستون باکس 15 م م دارید با استیفنر 30 م م اونم نفوذیء وقتی ستون شمشیری میشه مثل شمشیر سلطان سلیمان ءاونوقته که میشه گقت که الکترو اسلک لازمه در کارگاه.

البته راههای خوبی هم هست که بشه این معایب شمشیری شدن ستون را به حداقل رساند.

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
samadi    8

اعضا

آقا این ورق درپوش در نظر بگیرید تقریباً طولی برابر 90 تا 100 سانتی متر داره . حالا فرض کنید تو نقشه من باید بعد این ورق در پوش از در ارتفاع 125 سانتی از روی تیر یه وصله پوششی قرار بدم به دو دلیل یک اینکه مقطع ستون ممکنه تغییر بکنه ، دوم اینکه طول ستونم برای حمل و نقل زیاد بشه . حالا طراح بدون در نظر گرفتن این موضوعات به من ارتفاع سانتسانتی متری 125 از روی تیر داده به نظر شما این ارتفاع رو باید تغییر داد یا خیر ؟ به لحاظ آیین نامه که چیز خاصی اشاره نشده حالا میمونه قضاوت مهندسی !

قبول داریم که یه خال جوش هم چند صد کیلو بار تحمل می کنه به قول بعضی ها چند تن ! اما یه جورایی برای دوبار وصله شدن ستونم دل چرکینم دوستان محبت بفرمایید نظرشون رو ارائه کنن ممنون میشم . آقا طراح دم دستم نیستا ازش بپرسم !

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
izadpanah    42

مدیرکل

پاسخ مهندس صمدی را با ذکر یک مثال دنبال می کنم:

در پروژه ای قید شده بود که درز جوش ورق درپوش از بالا و پایین تیر برابر با 350 میلیمتر. یعنی وقتی ارتفاع تیرمان 300 باشد، طول ورق درپوش می شه 1000 میلیمتر. اگر ار تفاع تیر 400 باشد، طول می شود 1100 میلیمتر و ... در برخی موارد هم تیرهای ما ارتفاعی غیر روند مثل 324 دارند. در این حالت طول درپوش می شود 1024. آیا استفاده از درپوش با این طول باعث افزایش پرت ورق نمی شود؟ آیا استفاده از این فرمول برای تعیین طول درپوش، باعث افزایش تنوع درپوشها و سختی کار ساخت نمی شود؟

این پروزه دارای دستگاه نظارت بود و نظارت وظیفه چک نقشه ها را بعهده داشت. طبیعتا در اینچنین مواقعی هم رعایت دقیق کلیه نوشته های نقشه، مورد درخواست نظارت می باشد و ناظر محترم هم در پاسخ سوالات فوق جوابی جز اینکه رعایت نقشه و نظر طراح الزامیست، پاسخ دیگری نداشت.

پس زمانیکه ناظر، مسولیت هیچگونه تغییری را نمی خواهد بپذیرد و حتی کار درست را تایید نمی کند، فکر کردن به بهبود رویه های ساخت و کاهش پرت ورق، جایگاه مناسبی ندارد. اما کلا نکات زیر در مورد تعیین و انتخاب طول درپوش صادق است:

1- تا جایی که می توان، بهتر است درپوشها تیپ شوند. یعنی انتخاب یک طول روند مثل یک متر برای کلیه درپوشها

2- طول در پوش بایستی به نحوی باشد که امکان دسترسی و جوشکاری وجود داشت. پس در ستونهای با عرض کم، استفاده از درپوشی با طول مثل یک متر، صحیح نیست. اینکه در چنین مواقعی چه طولی انتخاب شود، بستگی به خلاقیت مدل کار دارد. بایستی ابعاد ستون، طول دست متوسط افراد، طول انبر جوشکاری و حتی الکترود را ملاک قرار داد و طول مناسبی را تعیین نمود.

  • Like 1

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
samadi    8

اعضا

مهندس جان منظورمو شاید خوب نرسوندم ، منظورم این بود که وصله پوششی به نظرتون بعد از ورق درپوش درسته یا نه ؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
samadi    8

اعضا

مهندس جان وصله پوششی نه ورق پوششی ، دونوع وصله داریم یه حالت اینه که با جوش ( نفوذی ) دو تا عضو رو به هم متصل می کنیم ، یه حالت دیگه هم اینه که با ورق دو تا عضو رو به هم متصل می کنیم ( در واقع میشه وصله پوششی ) . این موضوع رو من تو آیین نامه دیدم اما بازم برام ابهام داشت سوال کردم . فرض کنید شما از ورق در پوش استفاده کردید برای سخت کننده ها ، یه چیزی به قول خود شما 30 سانتی متر بالاتر از تیر انتهای ورق درپوش می شه ، حالا باید بعد از این ستون ادامه پیدا کنه تا طبقه بالا ، حالا ما باید مقطع ستون رو تغییر بدیم تو همین طبقه، با وصله پوششی آیا اینکار از نظر شما درسته ؟ به فایل زیر یه نگاه کنید شاید بهتر منظومو متوجه بشید

http://s4.picofile.com/file/7763691612/Drawing1.dwg.html

ببخشید من چون هول هولکی می نویسم اگه غلت عملایی و قیره و ذلک هثت معذرت می خوام به لحاظ نگارشم مرتب نویسم به صورت گفتاری مینویسم بازم ببخشید که خوندنش خیلی دشواره بعضی وقتا خودم نمی فهمم چی می نویسم

 

با احترام

بابک

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
izadpanah    42

مدیرکل

من برداشت خودم را از مطالب شما دوباره می نویسم:

مثلا در ارتفاع 30 سانتی بالای تیر، درز جوش ورق درپوش وجود دارد. از طرفی در ارتفاع مثلا 120 سانتی بالای تیر نیز تغییر مقطع داریم. یععنی در وجه چهارم، یک پلیت 1 متری با سکشن قوی تر، سپس یک ورق 90 سانتی با سکشن قوی تر و بعد یک پلیت با سکشن ضعیف تر. طبیعتا پلیت 90 سانتی برای رعایت کلیه مطالب نقشه الزامیست اما توجیه مهندسی ندارد.

این مغایرت در خیلی از پروژه ها حادث می شود و به نظر من، دلیل آن ورق درپوش است. ورق درپوش در کشورهای پیشرفته جایگاه مناسبی ندارد و آئین نامه های معتبر برای آن تمهیداتی درنظر نگرفته اند. بالطبع آئین نامه های ایرانی نیز که از آنها الگو برداری شده اند، در مورد درپوش الزاماتی را بیان نکرده اند. اما به هر حال چه باید کرد؟

من به شخصه در چنین مواقعی، در صورت راه دادن ابعاد ستون، طول ورق درپوش را مقداری افزایش می دهم و بلافاصله پس از اتمام ورق درپوش، تغییر مقطع را در وجه چهارم اعمال می کنم. اما اگر افزایش طول ورق درپوش امکان پذیر نباشد، باز هم بلافاصله بعد از اتمام ورق درپوش، تغییر مقطع را فقط در وجه چهارم اعمال می کنم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
samadi    8

اعضا

واقعاً عالی بود راهنماییت مهندس جان من یه تصویر رو دیدم تو مبحث 10 که دو ستون با مقطع متفاوت با شیب به هم متصل شده بودن رو همین حساب دلم قرص تر شد که از نظر آیین نامه ایرادی نداره . حداقل آیین نامه درموردش توضیحی نداده مهندس جان نمونه ای دارید که بصورت تصویری هم نشون بدید ؟ ( در محیط تکلا)

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
محمد    13

اعضا

سلام مهندس جان

خیلی با حوصله تمام کونیکهای ورق ها رو لحاظ کردین.(البته در پروژه های بزرگ خیلی کار رو حجیم و سنگین میکنه و صد البته کارفرما قدر این کار شما رو نمیدونه)


یه سوال :

این ستون از یک فایل طراحی شده ؟ بخاطر وجه چهارم آن ؟

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
samadi    8

اعضا

بله من اینو از روی یه فایل کد کار کردم البته کدش طرح برش نداشتا . من مشکلم با ورق چینی حل شدنی نیس انگار . کارای کارخونجات بزرگه می ببینم ، متاسفانه نمی دونم من اشتباه می کنم یا ... آخه مبحث 10 گفته درز جوش نباید در صورتی که تو کارخونه انجام میشه از 600 میلیمتر به بال تیر ؛ چه از پاین چه از بالا نزدیکتر باشه اما کارای شاپ رو نگاه می کنم می بینم خیلی وقتا بخاطر جلوگیری از پرت حتی به 250 میلیمتر هم می رسه این فاصله .حالا نمی دونم در اثر تجربه این فاصله کمتر میشه یا عدم توجه نظارت یا هرچی . شایدم تجربه ما هم قد بزرگترا برسه این فاصله رو تا 100 تا بتونیم برسونیم .

 

آقا تو رو خدا کمک کنید طرح ورق چینی رفته رو مخ من ! تو نقشه ها دقیقاً همه جزییات هست حتی ورق درپوش نشون داده شده ، اما اگه طبق جزییات اون بخام انجام بدم پرتش سر به آسمون میزنه ! راه حل چیه ؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
زیبائی    22

مدیران تالار

جناب صمدی عزیز ، اون میزان 600 میلیمتر به خیلی چیزا بستگی داره ! البته منظورم این نیست که آئین نامه ایراد داره و نیازی نیست رعایت بشه اما نوع اتصال و ضخامت سخت کننده ها و مقطع ستون و ... اینا مواردی هستن که میتونه در انتخاب طول وصله ی مناسب تاثیر زیادی داشته باشن. شما در این موارد که پای استحکام ستون و طراحی و محاسبات به میون میاد یا خودتون باید با دانش و تجربه ای که دارید تشخیص بدید که چه طولی کفایت میکنه تا پرت کمتر بشه و مسئولیت عواقبش رو بپذیرید و یا اینکه به سادگی با طراح یا محاسب نقشه تماس بگیرید و ازش درخواست کنید کمترین طول درپوش رو براتون محاسبه کنه تا مسئولیتی گریبانگیر شما نشه. پرت ورق در درجه ی دوم اهمیت قرار داره ، اول باید محاسبات و پایداری و استحکام سازه حفظ بشه به هر قیمتی حتی پرت بیش از حد ورق !

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
محمد    13

اعضا

مهندس جان ما با بازی با ورق سعی میکنیم پرت را کم کنیم ولی خیلی مواقع خوب جور در نمیاد.

مهندس جان برای کسی دل بسوزون که برای کارت دل بسوزونه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
izadpanah    42

مدیرکل

محمد جان من با قسمت اول فرمایش شما موافقم. ورق چینی مناسب فقط به پشتوانه ممارست و کار زیاد حاصل می شود. سعی کردم کلیات را بگویم و یقینا یک ورق چینی خوب، با تلفیق تجربیات دیگران، موارد ایین نامه ای و تجربیات شخص حاصل می شود. اما در مورد قسمت دوم، جای بحث وجود دارد. من ایزدپناه در پذیرش یا عدم پذیرش کار مختار هستم. اما زمانیکه کاری را پذیرفتم، موظم آن را به بهترین نحو ممکن انجام دهم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
محمد    13

اعضا

صد البته فرمایش شما درست. ولی :

مهندس جان تا به حال چند بار پوله شاپتون رو خوردن یه گالن 20 لیتری هم آب روش.

یا من نوعی به عنوان پیمانکار ؟؟؟؟

اگر به خاطر وجدان کاری ما نبود و ترس از خیلی چیزهای دیگه نبود .........

تمام صحبت من برای عزیزانی هست که با زحمت شاپ در میارن ولی راحت پولشونو میخورن.

ما که زورمون زیاد میگیریم ؟!؟!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
samadi    8

اعضا

دوستان

من یه سوله رو دست گرفتم که یه مقدار به لحاظ طرح برش ورق توش گیر کردم هدفم بهینه سازی یک قابه در واقع اما تو قسمت جان تیر ها و ستون ها واقعا نمی دونم چیکار باید کرد . ممنون میشم راهنماییم کنید فایل تکلا رو براتون گذاشتم . در خصوص طرح برش ورق های بال هم نظر بدید یا راهنمایی بفرمایید

 

http://s4.picofile.com/file/7917821391/222_2_.zip.html

مخلص همتون

صمدی

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
izadpanah    42

مدیرکل

مهندس جان من مدل را بررسی کردم. به نظر می رسه که انتخاب ورق 6 متری و 4 و اندی متری برای ستونها مناسب باشد. همچنین انتخاب ورق 6 متر و 3 و اندی متر برای رفترها. فکر کنم انتخاب ورق 6 متری باعث برخورد جوش با ساپورت کرین شود که در اینصورت هم اگر ورق 4 متر و اندی پایین باشد، این مشکل حل می شود.

لطفا مشکل ورق چینی را بیشتر باز کنید تا بتوانم کمک بیشتری کنم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
samadi    8

اعضا

با تشکر

مهندس جان اون بخش مثلثی به طول 6 متر پرت می مونه پس اون مشکلی نداره ؟ تا الان هر چی سوله بود چپ و راست می ذاشتم تا پرت نده این یدونه با توجه به عرض ورق ستون ها و رفتر ها جواب ندادش . 6 مترم فکر کنم با قسمت کرین فاصله داشته باشه . خدا خیرت بده فکر می کردم راه حلی دیگه ای شاید داشته باشه راهنماییت خیلی کمکم کرد مهندس جان . من تو این قسمت ضعف دارم هر چی سوال دارم تو این بخشه

 

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
izadpanah    42

مدیرکل

پرت را می توان بهینه کرد اما صفر نمی شود. همانگونه که گفتید، در سوله ها با چپ و راست کردن ورقها در کارت برش، معمولا کارت برش بهینه ایجاد می گردد اما حذف پرت غیر ممکن است. ناگفته نماند که تکه ورقهای بایقیمانده برای لچکی ها و اتصالات ریز قابل استفاده بوده و نهایتا باعث کاهش پرت می شود

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
nasiri    7

اعضا

با تشکر

مهندس جان اون بخش مثلثی به طول 6 متر پرت می مونه پس اون مشکلی نداره ؟ تا الان هر چی سوله بود چپ و راست می ذاشتم تا پرت نده این یدونه با توجه به عرض ورق ستون ها و رفتر ها جواب ندادش . 6 مترم فکر کنم با قسمت کرین فاصله داشته باشه . خدا خیرت بده فکر می کردم راه حلی دیگه ای شاید داشته باشه راهنماییت خیلی کمکم کرد مهندس جان . من تو این قسمت ضعف دارم هر چی سوال دارم تو این بخشه

 

 

 

 

سلام

 

من فایلتونو دیدم .. نمی دونم ساخت تموم شده یا فرصت برای اصلاح هست...؟ ورقهای جان هم ستون هم فریم پرت خیلی زیادی می دن...نیازی نیست دقیقا اندازه هارو طبق نقشه مشاور بدین چیزی که مهمه شیب یا همون tan alfaو ارتفاع زیر فلنچه که اینارو طبق نقشه اورجینال بدین مابقی رو با در نظر گرفتن پرت و چیدمان بدین اگه فرصت هست فایل مشاور رو ارسال کنین ....به نظر من کلا باید جان ستون و فریم رو تغییر بدین 100%

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
samadi    8

اعضا

با سلام و عرض ادب

من با عرض شرمندگی یهو یه کاری برام پیش اومد که چند وقتی فرصت نشد برسم خدمت دوستان این نقشه واسه خودم بود کارش هولده فعلا تا جلوش باز بشه کار کنیم . ولیکن جهت یاد گرفتن خودم من غالباً سوال می کنم تا از محضر دوستان کسب تجربه کنم . اگه فرصت شد نقشه رو حتماً می ذارم تا دوستان به ویژه آقای نصیری راهنمایی بفرمایند .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
nasiri    7

اعضا

با سلام و عرض ادب

من با عرض شرمندگی یهو یه کاری برام پیش اومد که چند وقتی فرصت نشد برسم خدمت دوستان این نقشه واسه خودم بود کارش هولده فعلا تا جلوش باز بشه کار کنیم . ولیکن جهت یاد گرفتن خودم من غالباً سوال می کنم تا از محضر دوستان کسب تجربه کنم . اگه فرصت شد نقشه رو حتماً می ذارم تا دوستان به ویژه آقای نصیری راهنمایی بفرمایند .

 

 

 

سلام

 

من در خدمتتون هستم مهندس جان

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Radmehr    17

اعضا

سلام . این نقشه تمرین مهندس ایزدپناه هستش که تو تاپیک گذاشته بودن.

دو سقف هستش .

نظرتون درباره ورق چینیش چیه ؟

6 و 2.90 خوبه ؟!

1.JPG.18b198aaff59271f55a2b51635626e88.JPG

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
izadpanah    42

مدیرکل

این نقشه یه کمی ارتفاع ستونهاش ناجوره اما به نطر من این طولها خوبه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
nasiri    7

اعضا

سلام . این نقشه تمرین مهندس ایزدپناه هستش که تو تاپیک گذاشته بودن.

دو سقف هستش .

نظرتون درباره ورق چینیش چیه ؟

6 و 2.90 خوبه ؟!

 

 

 

 

2.90 رو هم بکن 3

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...